NA HRANĚ

Od minulého ročníku festivalu Eigasai uběhl rok a půl. To, co se v tomto čase stalo, nikdo z nás nečekal, nechtěl a ani si nedokázal v nejbujnější fantazii představit. Dotklo se to nás, Japonska i celého světa. Přes veškerou nejistotu jsme se pustili do příprav dalšího ročníku, který vám tímto představujeme. Věříme, že letošní trochu osekaný formát festivalu, bude krůčkem k návratu k japonskému filmu i kultuře, jak ji známe a máme rádi.

Každý člověk má své rituály. Pomáhají nám nezapomenout doma telefon nebo klíče, odvést svou práci a zvládnout celý den. Pravděpodobně si je většina lidí vůbec neuvědomuje, ale když se nad tím zamyslíte, má je opravdu každý. Je to i způsob jak si vaříte čaj nebo kávu. A když se stejnými pravidly řídí celá společnost, vzniká řád. Japonsko je právě takovou zemí. Díky psaným i nepsaným pravidlům, dokáží zvládat živelné katastrofy i nečekané události. Neváhají, nehledají řešení, jsou připraveni. Pokud ale někdo vystoupí zřady, ocitne se na hraně. Jeho krok může znamenat inovativní změnu nebo vyvolá pobouření. To riziko podstupujeme i my, když festivalem otevíráme podzim a ne tradiční jaro. 

Na hraně mezi snem a realitou se ocitnou postavy povídkového filmu Randen o záhadném vlaku, kam neradno nastupovat po půlnoci. Co cestující mají očekávat, když průvodčími ve vlaku jsou liška a jezevec. Kam je zaveze a jak si s jejich osudy tito mýtičtí průvodci pohrají?

Japonsko je technologicky vyspělá země, ale stejně tak jako Česká republika se potýká se stárnoucím obyvatelstvem, rebelující mládeží, zachováním osobního soukromí, nebezpečím katastrof i hledáním motivace pro mladou generaci. Pohledem pěti současných režisérů se ve filmu Deset let ocitáme v roce 2028 na hraně morálních hodnot dystopického Japonska. Co je dobré pro společnost, je skutečně dobré i pro jedince? Tento film produkoval světoznámý režisér Hirokazu Koreeda ( Po bouři 2016, Zloději 2018).

Studentská láska a společné sny se málokdy vyplní. Výjimkou nejsou ani hlavní postavy filmu Tokijští milenci, kteří se po letech opět setkávají. Každý už má svůj život. Spojují je vzpomínky a fyzická přitažlivost. Na hraně mezi láskou a uspokojením sexuálních fantazií si uvědomují realitu i zmařené ambice.

Divadlo kjógen uvede komedii Hlemýžď. Hru, která je aktuálně v Japonsku nejčastěji uváděným kjógenem vůbec a obecně se řadí mezi to absolutně nejlepší, co kjógen Japoncům i světu dokáže nabídnout. Přesto, že humor žánru kjógen je obecně hodně „na hraně“, přežil dlouhých 6 staletí a dnes je na seznamu nehmotného kulturního dědictví lidstva UNESCO. Jak je to možné, vám poodhalí v navazujícím multimediálním povídání pohled do zákulisí, a to jak toho českého, tak japonského. 

Na hranu pozitivních emocí vás potom přivedou svým vystoupením bubeníci Eisá, kteří tradičními bubny taiko rozezní nejen vaše srdce, ale i celé kino Lucerna.

Doufáme, že si filmy užijete. Už teď pracujeme na dalším plnohodnotném ročníku, na který se můžete těšit už v únoru roku 2022.

Klára Poskočilová