PLZEN

19 – 22/2/2020

MOVING STATION

PRAHA

BRNO  |  KINO ART

8. 12. – 9. 12. 2019

Když nemůžeš, přidej! 

​

Na prahu svých fyzických i duševních sil se občas ocitáme každý. V ten okamžik máme dvě možnosti. Vzdát to anebo zatnout zuby a přidat. 13. ročník festivalu Eigasai přináší výběr z filmů The Japan Foundation, ve kterých hrdinové vzdorují nepřízni osudu. Češi i Japonci jsou houževnatým národem. V letošním roce 2020 oslavíme 100 let od navázání vzájemných vztahů. Ušli jsme společně dlouhý kus cesty. Za tu dobu jsme našli mnoho společného a snad i vzájemné porozumění. Z celého srdce věříme, že v síle, vytrvalosti, odhodlání, pevné vůli a víře v sebe sama, jak je vykreslena vpříbězích postav letošního festivalu, naleznete i vy svoji životní inspiraci. 

Začneme v prefektuře Tokušima, kde ženy místních farmářů musí překonat jejich nedůvěru, když začnou prodávat ozdobné listy. Ať to zní jakkoliv bláhově, nemůžete jim nedržet palce, když hledají své Barvy života. Mladá generace Japonců ztrácí iluze i víru v budoucnost. Stavební dělník, zdravotní sestra nebo pouliční hudebnice, všichni mají šanci dostat se na vrchol. Ale komu znich se to opravdu podaří, uvidíte ve filmu Noční obloha je vždy nejmodřejší. Kde se v hlavě dítěte, které vychováváte skoro celý jeho život, zničeho nic objeví myšlenka, že chce stůj co stůj poznat svého biologického otce? Z vaší holčičky se ze dne na den stane cizinec. Tím prochází hrdina filmu Máme dceru. S různou formou ztráty a odcizení milované osoby se potýkají Milenci. Někdy je však osud opravdu krutý. To když dopředu víte, co vám chystá. Musíte pak udržet rodinu pohromadě jako ve filmu Láska na bodu varu. Filmy vykreslující obrazy historie letos přinášíme jen dva. A v obou je hlavním hrdinou dítě. Být dítětem neznamená být slabý. Dítě má sen a dospělý zkušenosti. Mistr i student vypráví příběhy z doby samurajů v žánru rakugo ve snímku Ještě jednou. Narodit se jako děvče na začátku 20.století v Japonsku není rozhodně nic jednoduchého. Pro zajištění rýže, základní komodity té doby, musí dívenka Ošin pro přežití své rodiny dospět už v sedmi letech. Každý z nás se někdy ztratil. Ale co dělat, jste-li kotě v úplně cizím městě? Animovaní kocouři Rudolf a Mnohouš spojí své kočičí síly a poznají, co znamená slovo domov. V evropské premiéře přinášíme unikátní dokument Bon Uta: Píseň domova. Obyvatelé města Futaba evakuované oblasti Fukušima se mohou do svých domovů po ničivé jaderné havárii z roku 2011 vrátit jen pro vzpomínky. Všechno ostatní musí zůstat na místě. Zpustlé zahrady, rozpadající se domy, vhání slzy do očí. Zůstává jen odkaz, domov je domovem pouze v srdci, v písni, v udržení tradice. Olympijské hry, které nás čekají v roce 2020, v nás vyvolávají pozitivní energii, pocit hrdosti a sounáležitosti. Vzpomeňme na Nagano 98. Ale naší inspirací, čestnou členkou Česko-japonské společnosti, ikonou své doby i olympijskou vítězkou z Tokia roku 1964, byla a je Věra Čáslavská. Rádi bychom jí vzdali poctu uvedením filmu Věra 68. Ona sama je zosobněním mota festivalu, které v japonštině zní jako modlitba: Když sedmkrát upadneš, osmkrát vstaň. My jsme si dovolili v češtině parafrázovat československého olympionika Emila Zátopka. Upřímně doufáme, že vás letošní filmy motivují a vy nikdy nic nevzdáte.

Klára Poskočilová

​

Historie partnerství měst Plzeň a Takasaki 

– 30 let

​

Smlouvu o uzavření přátelství podepsali primátoři měst Plzeň a Takasaki 1. srpna 1990 na takasackém summitu. Základy partnerství vyplynuly z technicko-hospodářských vztahů mezi plzeňským pivovarem a pivovarem společnosti Kirin Beer v Takasaki. Již v roce 1995 se partnerská města Takasaki (Battle Creek - USA, Chengde - Čína, Plzeň – ČR a Santo André - Brazílie) zapojila do společného ekologického projektu, tzv. pentalaterálního programu. V roce 2006 se připojilo další město, Muntinlupa z Filipín a program se stal hexalaterálním. Zástupci zúčastněných měst se každý rok střídavě scházeli v jedné zemi, aby si na mezinárodních konferencích vyměnili zkušenosti z oblasti ochrany životního prostředí. Hexalaterální výměnný program se v Plzni uskutečnil již třikrát.

Partnerství mezi Takasaki a Plzní se však nerozvíjelo pouze na poli životního prostředí, ale v průběhu let se rozšířilo zejména do oblasti kultury. Kultura prefektury Gunma se začala představovat v Plzni a umění Plzeňského kraje zase v Takasaki. 

​

Takasaki v Plzni 

​

Z nejvýraznějších kulturních počinů, ve kterých se Takasaki představilo plzeňským občanům, je nutné připomenout nezapomenutelnou hudební show bubeníků ze skupiny Yorimasa Daiko či výstavu textilu Dyeing Art autorek Hisako Ymai a Reiko Seki. S vřelým přijetím se u plzeňské veřejnosti setkala výstava kreseb takasackých dětí, vystoupení hudební a taneční skupiny Baishoukai Group nebo objekty předního výtvarníka pocházejícího z  Takasaki  Take Okamota. Zájem Plzeňanů o tradiční umění probudila kolekce kaligrafií Issui Yamamota, které poskytla Takasaki City Gallery. Od roku 2004 pak v Plzni probíhají ve spolupráci s Velvyslanectvím Japonska v ČR Dny japonské kultury. V jejich zatím pěti ročnících měla plzeňská veřejnost jedinečnou příležitost seznámit se s živou japonskou kulturou. Myšlenka uspořádat tento společný projekt vzešla od tehdy úřadujícího primátora města Takasaki Yukio Matsuury. Do Plzně od té doby pravidelně dojíždějí lektoři tradičních disciplín - kaligrafie, čajového obřadu, tvarování bonsají či ikebany - a kulturní spolupráce obou měst se stává nejaktivnější kulturní výměnou v celé České republice. Město Plzeň ve spolupráci s Bezejmennou čajovnou a kurátorem Ivo Huclem doplnilo workshopy dalšími programy zaměřenými na japonské umění. Projekt měl u veřejnosti takový ohlas, že kapacita nabízených míst na čajový obřad či kaligrafii byla zaplněna během několika hodin. Za trvalý zájem o českou kulturu a rozvoj přátelských vztahů mezi oběma městy se Rada města Plzně v čele s primátorem Pavlem Rödlem rozhodla v roce 2010 udělit Yukio Matsuurovi Pečeť města Plzně. 

Významným symbolem česko - japonských vztahů se stalo vybudování japonské zahrady Showa-en v areálu Zoologické a botanické zahrady města Plzně, jejímž duchovním otcem je předseda Japonské zahradní asociace pan Eishin Harada. Zahrada se stala vyhledávaným relaxačním místem občanů Plzně i poutním cílem přespolních a zahraničních turistů.

​

Plzeň v Takasaki

​

Během třiceti let kulturní výměny představilo město Plzeň v Takasaki českou kuchyni, paličkování, kresby plzeňských žáků a výrobu šperků; hostovali zde studenti Konzervatoře Plzeň a Divadlo J. K. Tyla; vřelého přijetí se dostalo folklórnímu souboru Mladina a Velkému dechovému orchestru Konzervatoře Plzeň, který řídil japonský dirigent Kenichi Kodama. Nevšední popularitu si u takasackého publika vydobylo plzeňské divadlo Divadlo Alfa, o jehož vystoupení je v současnosti trvalý zájem pocelém Japonsku. Významným úspěchem byla též velká interaktivní výstava loutek a workshop pro místní školy v roce 2006 na téma Výroba loutek a práce sloutkou. V průběhu let 2000 - 2018 vycestovalo Divadlo Alfa do Země vycházejícího slunce osmkrát. 

Projevem opravdového partnerství a vzájemné úcty se staly dobrovolné sbírky občanů obou měst při dvou živelných katastrofách - sbírka občanů města Takasaki na odstranění škod, které vznikly při nejničivějších povodních vdějinách naší země v roce 2002 a sbírka Plzeňanů na odstranění škod katastrofy po zatopení jaderné elektrárny Fukušima i ničivou vlnou tsunami v roce 2011. Primátor města Plzně Martin Baxa přijal v témže roce na radnici čtyřicet dětí z postižených oblastí.

Jedním z nejreprezentativnějších projektů vzájemné spolupráce mezi Plzní a Takasaki byla výstava Hory a srdce v Takasaki City Gallery. V jejím rámci byl japonské veřejnosti poprvé představen jeden z klenotů českého výtvarného umění 20. století, knižní monument Šumava umírající a romantická, svérázného šumavského malíře, dřevorytce, spisovatele, tiskaře a mystika Josefa Váchala. Společně s ním vystavil v přilehlých prostorách své meditativně laděné kresby výtvarník a pedagog FUD Ladislava Sutnara Jiří Kornatovský.

​

​

Bezejmenná


Paralelně s kulturní výměnou partnerských měst probíhaly v Plzni a okolí další projekty s tematikou Japonska. Jejich hlavním iniciátorem se stala Bezejmenná čajovna ve Šťáhlavicích, která byla založena 6. ledna roku 2000. Zpočátku měly kulturní programy v Bezejmenné jen formu přednáškových cyklů českých japanologů, drobných výstav nebo projekcí, později se tyto akce rozrostly ve Festival čajové kultury, jehož pět ročníků probíhalo v jízdárně nedalekého zámku Kozel; většinou pod záštitou Velvyslance Japonska v ČR Koichi Takahashiho a tehdejšího primátora města Plzně Jiřího Šnebergera. Následně přibyly četné projekty ve spolupráci s Česko-japonskou společností a jejím tehdejším předsedou Robinem Shoenem Heřmanem, například výstavy kaligrafií Masaharu Ogawy nebo Ejuno Iechiky, zpěvy shomyo, koncerty hudebníků zvučných jmen Kanehishi Chikako, Kifu Mitsuhashi či souboru Pro Musica Nipponia. Do Plzně bylo v rámci „ozvěn“ přeneseno též pět ročníků festivalu soudobého japonského filmu Eigasai. 

​

​

Japan Fest 2015


Dosavadním vyvrcholením všech japonských inspirací v Plzni a Plzeňském kraji se stal projekt Japan fest 2015. Ředitel festivalu Petr Šimon, umělecký ředitel a hlavní kurátor Ivo Hucl, odborný poradce a překladatel Robin Shoen Heřman připravili a realizovali program, který čítal 38 výjimečných prezentací japonské kultury. Japan Fest 2015 byl realizován jako pilotní projekt Evropského hlavního města kultury Plzeň 2015 díky velkorysé podpoře nadace Japan Fest Comitee, Plzeňského kraje, Ministerstva kultury ČR, Japan Foundation a mnoha dalších institucí. V jeho rámci v Plzni poprvé koncertoval Kyoto Symphony Orchestra a Yosuke Yamashita se skupinou Lotus Position, vystoupili zde tanečníci Ryuzo Fukuhara a Yukio Suzuki, své divadelní umění předvedli Irifunetei Sentatsu, Nori Sawa a hvězdný Shigeyama Shime. V evropské premiéře v Plzni představila své práce fenomenální kaligrafka Shoko Kanazawa a v české premiéře připravila pro Nové divadlo v Plzni svoji instalaci hvězda současného japonského vizuálního umění Ryoji Ikeda.

Mimořádně v rámci Japan Festu 2015 proběhl i festival soudobých japonských filmů Eigasai; poprvé ve své historii proběhl dříve v Plzni než v domovské Praze a organizátoři si mohli dovolit osobně přivítat výjimečnou osobnost japonského filmu - oskarového režiséra Yōjirō Takitu.

​

13. ročník festivalu japonského filmu a kultury EIGA-SAI 2020  se koná v roce, ve kterém si připomínáme nejen 30 let partnerství mezi městy Plzní a Takasaki, ale též 100 let od navázání

diplomatických vztahů mezi tehdejším Československem a Japonskem. Nechť je EIGA-SAI 2020 v Plzni důstojným připomenutím těchto pro obě země důležitých výročí a další příležitostí k inspirativnímu dialogu mezi japonskou a českou kulturou. 

​

Ivo Hucl