Ozvěny festivalu  Plzeň   6. - 10. 2.  |  Opava  12. - 16. 2.  |  Hodonín  8. - 10. 3.http://www.eigasai.cz/plzen/eigasai-2013-plzen/eigasai-2013-home-plzen.htmlshapeimage_2_link_0
PROGRAM  |  VSTUPENKY  |  PARTNEŘI  |  MEDIA  |  Kontakt → eigasai-2013-program.htmleigasai-2013-vstupenky.htmleigasai-2013-partneri.htmleigasai-2013-media.htmlmailto:shoen@japan.cz?subject=eigasai%202013shapeimage_3_link_0shapeimage_3_link_1shapeimage_3_link_2shapeimage_3_link_3shapeimage_3_link_4

„Fotografie je koncentrovaná paměť,“ řekla mně jednou ve svém ateliéru vynikající česká fotografka Dagmar Hochová. Výstava s tajemným názvem Takasaki byla vybrána z více jak 1500 „vzpomínek“, které plzeňský fotograf a výtvarník Jan Dienstbier (1978) zaznamenal během čtrnácti dnů našeho pobytu v Japonsku, které jsme navštívili v rámci příprav výstavy Hory a srdce, která japonské veřejnosti poprvé představila dílo největšího českého dřevorytce Josefa Váchala a autora monumentálních plovoucích kreseb Jiřího Kornatovského.

Výstava Takasaki nebyla od počátku zamýšlena jako fotografický cyklus o zajímavostech a pamětihodnostech významného japonského města. Informace tohoto charakteru jsou totiž běžně dostupné v každém baedekeru či na webových stránkách.

Fotografie tohoto cyklu mají formálně nejblíže k street photography a k humanisticky pojatému dokumentu. A to přesto, že Jan Dienstbier ve svém uměleckém usilování tíhne spíše k abstrakci a výrazovému minimalismu. Na snímcích z Takasaki se však tyto tendence osobitě prolnuly s jeho úctou a obdivem ke světově ceněnému mistru humanistické fotografie Jindřichu Štreitovi.


V každém citlivě koncipovaném snímku je zachycen krátký a srozumitelný lidský příběh, převážně ze života prostých takasackých lidí, ale i různé detaily architektury, nečekané situace a setkání. Zastavená skutečnost, umocněná pro českého diváka navíc exotickým prostředím, působí mnohdy doslova magicky. K vyniknutí umělecké výpovědi je použito média černobílé fotografie, jejíž „konejšivé“ šedi vždy daleko citlivěji a niterněji zviditelňují poetiku všednosti a psychologické charaktery. Z atmosféry fotografií je zřejmé, že Jan Dientsbier se po Takasaki pohyboval s pokorou a mnohé záběry, především dětí, svědčí o bezprostředně živé vzájemné komunikaci. Díky této otevřenosti máme nyní možnost nahlédnout do světa elementárních lidských emocí, nálad a vztahů a společně s našimi japonskými přáteli sdílet jejich radost, osamělost či lásku. Jak napsal významný současný japonský básník Nanao Sakaki: „Chceš-li poznat kulturu, podívej se na řemesla, chceš-li poznat lidi, poznej sebe sama.“

Ivo Hucl

TAKASAKI  |  Jan Dienstbier  |  Výstava velkoformátových fotografií 
22.1. - 29.1. PALÁC LUCERNA - PRAHA
ROČNÍK 2012 →http://eigasai.cz/2012/eigasai-2012/eigasai-2012-intro-PRAHA.htmlshapeimage_11_link_0
kino Lucerna, Prahahttp://www.lucerna.cz/kino.phpshapeimage_13_link_0
Poklady z archivueigasai-2013-poklady-z-archivu.htmlshapeimage_16_link_0
PROGRAM  |  VSTUPENKY  |  PARTNEŘI  |  MEDIAeigasai-2013-program.htmleigasai-2013-vstupenky.htmleigasai-2013-partneri.htmleigasai-2013-media.htmlshapeimage_17_link_0shapeimage_17_link_1shapeimage_17_link_2shapeimage_17_link_3
IMAMURA Shōhei Retrospektiva 1958 – 2001eigasai-2013-immamura-retrospektiva.htmlshapeimage_18_link_0
SMÍCH prochází žaludkem     eigasai-2013-smich-prochazi-zaludkem.htmlshapeimage_19_link_0
KontakT → mailto:mailto:shoen@japan.CZ?subject=EIGASAI%202013shapeimage_20_link_0
CZ  |  ENeigasai-2013-home.htmleigasai-2013-home-en.htmlshapeimage_21_link_0shapeimage_21_link_1